aku tak mampu langkahi hitam itu

>> Sunday, November 2, 2008

hitam..

gelap itu perlu aku alamai,
sebelum terang aku nikmati
bukan terang seperti terang
namun cukup untuk aku puasi
jiwa yang kini seperti pecahan bingkisan keindahan
yang terpecah-pecah berselerak entah kemana-mana

jalan itu seperti menarik-narik tanganku pergi,
ianya bukan mudah dan sememangnya bukan indah.
namun seperti kata orang
sebelum menggenggam indah, berdarah perlu kau ubati.
ubati dengan kebodohan, mungkin!

aku terdarah, atas keindahan itu.
namun keindahan itu bukan memiliki aku malahan aku meratapi ia

aku perlu membuta mata,
aku harus meluka telinga,
agar dapat terus aku humban rindu,
habisi rindu tanpa apa-apa

tanpa apa-apa

BODOH!
itu aku, dan tak perlu kau ulangi mengisi realiti.
Biar bodoh!
Asal puas!

hahahah
puas? atau takut?
takut?
atau kau masih lagi gagal mendepani sesuatu yang menakutkan?

tolak semua ketepi,
aku kini bukan aku.
kau dulu kini bukan kau!

aku hidupi dalam keindahan kau,
kadang-kadang bersembunyi,
menyorok!
takut ia hilang.
aku tidak mahu ia hilang!
kerna tanpa ia aku yang bakal hilang

kenapa tidak saja kau datang, pecahkan segala kemungkinan?
rodok segala janji-janji?
bunuh segala rasa yang menipu?

kau bukan apa...

kehijauan itu kini dimakan kehitaman.
seperti cat-cat hitam mewarnai sebuah kanvas puteh.
namun kau usaha mewarnainya puteh kembali!

aku perlu saket!
untuk mengembalikan rasa.
membuta, memekak!
kerna tak mampu aku melihat,
kerna tidak gagah aku mendengar

tiada cara,
selain menadah kepala biar luka dihempap segala macam rasa!

Makilah aku!
Bodoh!

ketahuilah kau,
kebodohan aku sekurang-kurangnya menjadi nafas aku! (walau untuk hari ini)
penyambung nafas hari esok.

walau separuh jasadku,
walau sebelah rohku,
walau setengah aku,
telah mati!
mati direntap tanpa aku rela ia pergi.

aku perlu lalui hitam untuk merasa puteh.
bukan puteh seperti dulu,
bukan puteh seperti puteh,
namun puteh yang gagal aku sentuh.

aku tak mampu langkahi hitam itu
namun aku perlu keseberang, beranikah?

0 comments:

  © Blogger template Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP